سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فرستاده تو میزان خرد تو را رساند و نامه‏ات رساتر چیزى است که از سوى تو سخن راند . [نهج البلاغه]
پرورش شتر مرغ
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» وظایف ویتامین C در طیور

وظایف ویتامین C در طیور

ویتامین C در طیور چه نقشی دارد؟ در این مقاله می خواهیم در مورد نقش ویتامین C در طیور صحبت کنیم. ویتامین C چیست و چگونه میتواند کارایی پرندگان را بهبود بدهد؟ آیا پرندگان قادر به ساختن ویتامین C هستند؟ اگر جواب این سوال مثبت است پس چرا به جیره پرندگان ویتامین C افزوده میشود؟ این ویتامین ارزشمند چه نقشی در سیستم ایمنی بازی می کند؟ چکونه این ویتامین باعث بهبود کیفیت پوسته تخم مرغ می شود؟ آیا تاثیر ویتامین C بر خروس و مرغ یکسان است ؟ با مجله کشاورز زاگرس همراه شوید تا جواب این سوالات را با همدیگر مرور کنیم

 

ویتامین C چیست؟ ویتامین C جزو ویتامین های محلول در آب می باشد. نام دیگر ان اسید آسکوربیک است. از نظر ظاهری پودری سفید مایل به زرد می باشد.

اسید آسکوربیک خالص یا ویتامین C به چه چیزهایی حساس می باشد؟ ویتامین C  یا اسید آسکوربیک خالص به حرارت، مواد قلیایی (بازی) و نور حساس می باشد. بنابراین انتظار میرود که به هنگام پلت کردن ، مقدار زیادی از اسید آسکوربیک خالص را از دست بدهیم. اما امروزه ترکیبات پایداری از این ویتامین در بازار وجود دارد که می تواند 80 درصد قدرت ویتامینی خود را به هنگام پلت شدن حفظ کند. بنابراین به هنگام ساخت پلت می بایستی که از این ترکیبات استفاده بکنیم. یکی از این ترکیبات اشکال پلی فسفات ویتامین C می باشد

ویتامین C در طیور در کدام بافت ها ساخته می شود؟ این ویتامین در طیور و پستانداران در کبد و کلیه ساخته می شود. پیش ساز این ویتامین گلوکز می باشد. اما در پرندگان این کلیه است که بیشترین نقش را در ساختن ویتامین C بازی می کند. بنابراین ویتامین C ماده مغذی ضروری برای پرندگان اهلی محسوب نمی شود. چراکه پرندگان اهلی آنزیم های لازم برای سنتز اسید آسکوربیک از گلوکز را دارند. اما ممکن است برخی از پرندگان زینتی فاقد آنزیم های لازم برای سنتز اسید آسکوربیک باشند.

اگر طیور میتوانند ویتامین C مورد نیاز خود را تهیه کنند پس چه لزومی دارد که ما به جیره آنها ویتامین C اضافه کنیم ؟ همان طور که در سطور فوق ذکر کردیم پرندگان آنزیم لازم برای ساخت ویتامین C را دارند اما نکته مهم ان است که در هنگام بروز استرس ها (همچون تنش گرمایی، جابه جایی، واکسناسیون و تراکم بالای جوجه در سالن و …) مقدار نیاز به وتیامین C افزایش پیدا می کند و این درحالی است که در چنین شرایطی مقدار ویتامین ساخته شده در بدن نمی تواند جوابگوی ویتامین مورد نیاز پرنده باشد. از سوی دیگر در هنگام بروز استرس حرارنی جذب ویتامین از دستگاه گوارش نیز دچار مشکل می شود. همچنین ممکن است که در هنگام بروز استرس حرارتی ساخت این ویتامین در بدن کاهش یابد.  به عنوان مثال در یک پژوهشی که در سال 1961 صورت گرفت مشاده شد که اسید اسکوربیک خون پرندگان با افزایش دمای محیطی از 21 درجه سانتی گراد به 31 درجه سانتی گراد کاهش نشان داد. به همین دلیل توصیه بر این است که به هنگام بروز استرس و تنش ها به جیره طیور ویتامین C اضافه بکنیم.

ویتامین C در پرندگان چه نقشی دارد؟ وظایف آن چیست ؟

1) ویتامین C در طیور در متابولیسم اسیدهای آمینه و مواد معدنی نقش بازی می کند.

2) ویتامین C در طیور در سنتز برخی از هورمون ها مثل تستسرون نقش دارد.

3) ویتامین C در طیور در ساخت گلبول های سفید نقش دارد.

4) ممکن است که ویتامین C در متابولیسم ویتامین D نقش داشته باشد. بنابراین با افزودن ویتامین C به جیره طیور، متابولیسم و ساخت ویتامین D بهبود یافته و در نتیجه شاهد کاهش ناهنجاری های پا و مشکلات پوسته تخم مرغ خواهیم بود. چراکه ویتامین D در جذب کلسیم از روده ها نقش دارد.

5) ویتامین C و ویتامین E جزو آنتی اکسیدان ها به حساب می آیند و سلول ها را در مقابل تخریب ناشی از تجمع رادیکال های آزاد محافظت می کنند

آیا مصرف بیش از اندازه ویتامین C در طیور میتواند منجر به بروز مسمومیت شود؟ جواب مثبت است به طوری که مسمومیت با این ویتامین در سطوح 20 تا 30 برابر مقدار طبیعی بوجود می آید. یکی از علایم مسمومیت با ویتامین C در طیور، تجمع بیش از اندازه آهن در کبد میباشد.

آیا تاثیر ویتامین C بر مرغ ها و خروس ها یکسان است؟ در حقیقت پاسخ به این سوال نیاز به پژوهش های بیشتری دارد. به عنوان مثال نتایج یک پژوهش نشان داد که رشد ماده ها را تحریک کرد ولی بر رشد نرها تاثیری نداشت. و این در حالی است که کافری و چری در سال 1984 اظهار داشتند که افزودن مکمل ویتامین C در جیره طیور منجر به بهبود رشد نرها شد و بر روی ماده ها تاثیری نداشت !!



نویسنده متن فوق: » محمد رضا زارع ( سه شنبه 100/7/20 :: ساعت 1:0 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

آشنایی با آنزیم فیتاز
باکترویسین و باکتریوفاژ جایگزین آنتی بیوتیک ها می شوند
اسیدی فایر در تغذیه طیور
بتائین چیست
وظایف ویتامین C در طیور
آنتی بیوتیک به عنوان محرک رشد در طیور
پری بیوتیک چیست
مصرف گوشت شترمرغ برای افراد دچار فشارخون مفید است
ال کارنیتین چیست
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 16
>> بازدید دیروز: 18
>> مجموع بازدیدها: 1231539
» درباره وبلاگ من

پرورش شتر مرغ

» پیوندهای روزانه

فروشگاه فرافر [16]
روغن قلم شتر مرغ [3]
روغن صورت شتر مرغ [2]
فروشگاه محصولات شتر مرغ [5]
جزوه آموزشی پرورش شتر مرغ در 405 صفحه [3361]
انواع طرحهای شتر مرغ [2071]
علوم دامی [730]
اطلاعات علمی شتر مرغ [3377]
پرورش شتر مرغ [3751]
بانک اطلاعاتی شتر مرغ [4057]
موسسه شتر مرغ کانادا [1817]
پوست تخم شتر مرغ [1560]
شرکت آتی نگر [402]
موسسه تحقیقاتی شتر مرغ [1511]
ostrich farm [429]
[آرشیو(55)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
پرورش شتر مرغ[16] . تغذیه[2] . ( یونجه[2] . ، سویا[2] . ، مکملهای معدنی[2] . جو[2] . جوجه[2] . درباره[2] . ذرت[2] . علوفه[2] . شترمرغ[2] . مولد[2] . و شبدر ) و کنستانتره[2] . ویتامینه[2] . ضد عفونی . فرمالین . فضای لازم برای شتر مرغ . کشتار شتر مرغ . گوشت شتر مرغ . سن یک سالگی . شتر مرغ . حاصل از کشتار . درآمد . بازگشت سرمایه . بررسی مقایسه ای در تولید تخم ،وضعیت نطفه داری، جوجه کشی و هچ . پرمنگنات . تمیز کردن جایگاه . جدول براورد سود وزیان طرح: . تاسیسات پرورشی جوجه ها . تاسیسات جوجه کشی: .
» آرشیو مطالب
kave1
kave2
kave3
kave4
kave5
kave6
kave7
kave8
فروردین 87
شهریور 87
اسفند 87
فروردین 88
دی 93
آذر 89

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
سه قدم مانده به....
کسب و کار ودر امد اینترنتی
فروشگاه طرح و نقشه شتر مرغ
دهیاری روستای هرفته

» صفحات اختصاصی
نرم افزار جامع مدیریت گاوداری

» لوگوی لینک دوستان


» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو


» طراح قالب